Beleidsplan

In bewerking

Beleidsplan 2024-2027

Stichting Inspiratiefestival Terschelling

1. Visie

De Stichting Inspiratiefestival Terschelling wil de organisatie van het Inspiratiefestival op het eiland Terschelling bestendigen, uitbouwen en doorontwikkelen, zodat het festival aansprekend blijft en toekomstbestendig zal zijn Met het festival bieden we eens in de twee jaar de vrijwilligers, ambtsdragers en beroepskrachten van kerken in heel Nederland ondersteuning, bemoediging en inspiratie. Het festival is een open platform waar kerken en (nieuwe) initiatieven zich presenteren en profileren.

In het Nederland van 2024 nemen kerken en kerkgenootschappen een andere positie in dan vijftig jaar geleden. Er is veel veranderd, in de vorm, de inhoud en de samenwerking
Wat is gebleven: de belangrijke rol die vrijwilligers en ambtsdragers spelen in diaconale projecten, de vieringen, de muziek, de presentie bij grote en kleine gebeurtenissen in het dorp of de stad. Het is een onmisbare rol voor de kerken: aanwezigheid bij mensen in nood, mensen in rouw, voor bezinning en aandacht, de maaltijd met velen en vieringen op hoogtijdagen en in crises. In die zin zijn de kerken een zachte kracht in een tijd van maatschappelijke polarisatie. Deze inzet vraagt veel van de vrijwilligers, ambtsdragers en beroepskrachten, aan tijd, energie en bezieling. Op hun beurt hebben zij behoefte aan ondersteuning, bemoediging en inspiratie. En daarom richt het Inspiratiefestival zich op de levendigheid en de vernieuwing van kerkelijke gemeenschappen in Nederland, zodat zij blijvend een rol kunnen spelen in steden en dorpen in het land.

Het Inspiratiefestival wordt gedragen door de kerken op het eiland Terschelling en nodigt andere kerken, kerkgenootschappen en daaraan verbonden bewegingen en initiatieven uit om mee te doen, in dialoog te gaan en daarmee ook voor anderen een inspiratie te zijn.
Het eiland Terschelling zelf is daarbij het pelgrimsoord, de plaats van nieuwe inspiratie en verbinding, de groene kathedraal tussen Waddenzee en Noordzee, de duinen, het bos, de weilanden.

2. Doelen

Voor deze beleidsperiode heeft het bestuur de volgende doelen:
1. Een geslaagde vijfde (2025) en zesde (2027) editie van het Inspiratiefestival op Terschelling, met een groei in het aantal deelnemers van 900 naar 1100 (2025) naar 1250 (2027).
2. Versteviging/verankering van de relaties met de Eilanderkerken en de partnerorganisaties PThU, PKN en Raad van Kerken NL
3. Actief nieuwe organisaties betrekken bij het festival. Het festival wordt gedragen door de Eilander kerken, Kerk in Actie en de PThU en de Raad van Kerken in NL.
Naast deze onmisbare ondersteuning willen we met deze editie een grotere diversiteit in de deelname vanuit verschillende kerkelijke achtergronden, door aanwezigheid en presentatie van onder meer vrijzinnige geloofs-gemeenschappen, monastieke gemeenschappen, migrantenkerken in  Nederland en interkerkelijke bewegingen als Groene Kerken.
4. Borgen van een zelfstandige inhuurconstructie voor de coördinator
5. Professionalisering van het vrijwilligersbeleid
6. Een kostendekkende operatie, o.a. door goede relaties met fondsen en kerken
7. Vernieuwing van de communicatiestrategie (o.a. website en sociale media)
8. Versterken van de administratieve organisatie, verbeteren inschrijvings- en betalingsprocedures
9. Het bouwen aan een community, door in het tussenliggende jaar (2026) een kleinere activiteit te organiseren op een andere plek dan Terschelling, met het karakter van het inspiratiefestival. 
Van 17 t/m 19 oktober 2025 vindt het vijfde Inspiratiefestival Terschelling plaats, ter inspiratie van en door gelovige mensen, die (nieuwe) verbindingen realiseren of verstevigen, elkaar bemoedigen en bekrachtigen. Het thema is: JUTTEN, vinden wat je niet zocht.

3. Doelgroep

Met het festival richten we ons op ambtsdragers, vrijwilligers, vierders, zinzoekers, professionals in de kerk, mensen uit verschillende kerk-genootschappen, migrantengemeenschappen, (oecumene) kloosterlingen, docenten, studenten, pelgrims. We richten ons primair op volwassenen. Voor kinderen organiseren we activiteiten tijdens een aantal dagdelen.

4. Organisatie

4.1.Bestuur

Het bestuur van Stichting Inspiratiefestival Terschelling is verantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen van de stichting. Naast de doelstelling van het bieden van inspiratie d.m.v. het organiseren van het organiseren van een tweejaarlijks festival op Terschelling en daarmee samenhangende activiteiten is het bestuur verantwoordelijk voor de financiën van de stichting, de aanstelling en inhuur van de coördinator en andere medewerker(s), het vrijwilligersbeleid, het onderhouden van relaties met participanten, fondsen en vertegen-woordigers van andere voor de stichting relevante instellingen. Ook is het bestuur verantwoordelijk het verwerven en behouden van de status van Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Het bestuur bestaat uit zes (6) leden (en het wettelijk minimum volgens de statuten is ten minste drie (3) leden). Ingeval van één of meer vacatures in het bestuur behoudt het bestuur zijn bevoegdheden.
De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.
Alle middelen worden besteed aan het draaien van het programma van het Inspiratiefestival. Er is geen winstdoelstelling. Eventuele overschotten zullen gereserveerd worden voor een volgend festival.

Per 1 november 2024 is de samenstelling van het bestuur als volgt:

- Voorzitter : Nienke van Dijk
- Secretaris: Jorien Holsappel
- Penningmeester: Pim Boven
- Lid: Hendrik van der Wielen
- Lid: Martin Jans
- Lid:  Rene de Reuver (per 17/6/2025)
De coördinator van het Inspiratiefestival is als adviseur aanwezig bij de bestuursvergaderingen.

4.2 Coördinator

Het Inspiratiefestival is in 2014 begonnen als een initiatief vanuit de PThU voor kerkenraden van de drie noordelijke provincies. Met ds. Mathilde de Graaff als drijvende kracht vanuit de Eilander kerken is het in de jaren daarna verder uitgebouwd. Als coördinator van de festivals geweest was zij vrijgesteld door ET-10 en bekostigd vanuit de middelen van de stichting.
In deze beleidsperiode zal de stichting de inhuur van de coördinator op een andere manier organiseren, zodat de relatie tussen de stichting als opdrachtgever van medewerker(s) helder is en bestendig voor de toekomst. Daartoe herijken we de afspraken met ET-10 en de coördinator.
Voor de coördinator maken we een nieuw profiel- en taakbeschrijving, met duidelijkheid over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen bestuur, programmacommissie, coördinator en vrijwilligers.

4.3 Programmacommissie/ PR Communicatiecommissie

De Programmacommissie en de PR Communicatiecommissie zijn commissies die werken onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de stichting. De Programmacommissie bestaat uit tenminste 5 mensen en PR/Communicatiecommissie uit tenminste 3 mensen. De coördinator roept de commissies bijeen en agendeert de vergaderingen.

De coördinator doet verslag van de activiteiten aan het bestuur en legt besluiten voor:
- die afwijken van de begroting of anderszins financiële implicaties hebben
- die afwijken van de programmering zoals die in hoofdlijnen is afgesprok
- ten aanzien van nieuwe samenwerkingspartners

De programmacommissie is verantwoordelijk voor de programmering van het festival. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van partnerorganisaties en uit deskundige vrijwilligers.

De Communicatie/PR-commissie maakt deel uit van de programmacommissie en heeft een specifieke taak voor alle communicatie rond het festival, d.w.z.: website en social media, persberichten, aankondiging en werving, inschrijving en verslag. In deze beleidsperiode ontwikkelen zij een nieuwe communicatie/merkstrategie.

5. Mensen en middelen

5.1 Vrijwilligersbeleid

Het Inspiratiefestival kan niet zonder vrijwilligers. Er zijn vrijwilligers in de vaste commissies tijdens de voorbereidingen en tijdens de festivals zelf zijn er vele vrijwilligers actief in de dagelijkse gang van zaken, de logistiek, de verzorging, de toegang en uitgang.
Op dit moment maken we gebruik we van de vrijwilligersverzekering die door de burgerlijke gemeente Terschelling is afgesloten. Dit is voor activiteiten die door verenigingen en stichtingen op Terschelling, die gebruik maken van vrijwilligers. Voor het komende festival maken we een overzicht van alle vrijwilligers en sluiten met elk van hen een overeenkomst, die een uitbreiding omvat van het huidige overzicht van ‘afspraken’. Om gebruik te maken van VOG zal een aanvulling op het vrijwilligerscontract worden gemaakt waarin een protocol veilig gedrag wordt beschreven. In die overeenkomst staan wederzijdse rechten en plichten, de aansprakelijkheid, een verbinding van vrijwilliger en stichting aan de gedragscode van de PKN en de mogelijkheid van een beroep op een vertrouwenspersoon.
VOG’s worden gevraagd bij die activiteiten die aangeboden aan “kwetsbare” groepen. Voor ons festival betekent dat er ieder geval VOG’s worden gevraagd voor kinder- en tienerwerk. De stichting beschikt over e-herkenning en kan desgewenst zelf VOG’s laten aanvragen.

5.2 Werving middelen

De stichting werft op verschillende manieren middelen om haar doelstelling te bereiken. Aan deelnemers van het festival wordt een deelnemersbijdrage gevraagd. Bovendien bestaat de mogelijkheid om als donateur dit festival te ondersteunen. Naast gewone donaties kunnen mensen lid worden van de club van 100. Ze krijgen een korting op de inschrijfprijs en ze kunnen kosteloos deelnemen aan de activiteit in het tussenjaar. Voor de activiteiten in het tussenjaar betalen niet-leden van de club van 100 een toegangsprijs.
Daarnaast worden subsidies bij (vermogens‐)fondsen geworven en worden sponsorcontracten gesloten. Een eventueel batig saldo valt toe aan de eigen reserve, ter dekking van de kosten van volgende edities van het Inspiratiefestival.
Daarnaast brengen we initiatieven als een Spaarplan voor gemeentes die sparen voor de deelname van gemeenteleden en vrijwilligers onder de aandacht via de website. De website zal met het oog op de inschrijving van deelnemers en de werving van middelen verder worden ontwikkeld, waarbij er oog is voor de administratieve verwerking.

5.3 Begroting 2025 -2027

Voor de jaren 2025-2027 zijn begrotingen opgesteld. Enerzijds zijn die gebaseerd op eerdere ervaringen en houden anderzijds beperkt rekening gehouden met het stijgen van prijzen. Indien de realisatie van het festival 2025 financieel goed uitpakt, zouden we aanvullend willen investeren in de onlinecommunicatie.

6

2025 We gaan daarbij uit van 800 betalende bezoekers tegen een prijs van 75 euro (verminderd met 9% BTW)
2026 We gaan uit van 100 betalende bezoekers van de tussenactiviteit van € 30 (verminderd met de BTW
2027 We gaan daarbij uit van 800 betalende bezoekers tegen een prijs van 79 euro (verminderd met21% BTW)

Beleidsplan stichting Inspiratiefestival Terschelling

20202023

RSIN nummer: 860910027

Stichting Inspiratiefestival Terschelling

 

Doelstelling:

De stichting heeft ten doel:

a. inspiratie te bieden aan mensen betrokken op kerkzijn en welke inspiratie zij in de dagelijkse

praktijk van samenleving en kerk kunnen toepassen;

b. het verwerven en behouden van de status van Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI);

c. het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband

houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

Bestuur:

Het bestuur van de stichting bestaat uit een door het bestuur vast te stellen aantal van ten

minste drie (3) bestuurders. De meerderheid van de bestuurders mag geen familie van een

andere bestuurder zijn. Onder familie moet in dit verband worden verstaan:

bloed‐ en aanverwanten tot en met de vierde graad, waarbij samenwoning wordt gezien als een

huwelijk.

De bestuurders worden benoemd en geschorst door het bestuur. In vacatures moet zo spoedig

mogelijk worden voorzien. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een

penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon

worden vervuld.

De bestuurders worden benoemd voor een periode van drie (3) jaar. Zij treden af volgens een

door het bestuur op te maken rooster. Een volgens het rooster afgetreden bestuurder is

onmiddellijk en onbeperkt herbenoembaar. De in een tussentijdse vacature benoemde

bestuurder neemt op het rooster van aftreden de plaats in van degene in wiens vacature hij

werd benoemd.

Ingeval van één of meer vacatures in het bestuur behoudt het bestuur zijn bevoegdheden.

De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte

kosten.

Voorzitter : Nienke van Dijk

Secretaris: 

Penningmeester: Pim Boven 

Lid: Hendrik van der Wielen

Werkzaamheden:

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het organiseren van één of meer

inspiratiebijeenkomsten en festivals, waarvan één festival tenminste één maal per twee jaar

plaatsvindt op Terschelling. De stichting heeft geen winstoogmerk.

Voor de huidige beleidsperiode staan er twee inspiratiefestivals op de planning. Van 2224 oktober

2021 en van 2022 oktober 2023.

Het festival is bedoeld voor iedereen met interesse in geloof, betrokken bij een kerk of op zoek naar

inspiratie. Hier ontmoeten mensen elkaar die op zoek zijn, ervaringen willen delen of zich verder

willen ontwikkelen. Het is een uniek festival op het mooie eiland Terschelling, dat in het teken staat

van bezinnen, inspireren en ontmoeten.

Het bestuur van de stichting creëert de randvoorwaarden en infrastructuur waarbinnen de

programmacommissie en de werkorganisatie haar werkzaamheden kan verrichten.

Werving middelen:

De stichting werft op verschillende manieren middelen om haar doelstelling te bereiken. Aan

deelnemers van het festival wordt een deelnemersbijdrage gevraagd. Ook worden subsidies bij

(vermogens)fondsen geworven en worden sponsorcontracten.

Beheer en besteding van de middelen:

Alle middelen worden besteed aan het draaien van het programma van het weekend. Er is geen

winstdoelstelling. Eventuele overschotten zullen gereserveerd worden voor een volgend festival.

Beloningsbeleid:

Het bestuur van de stichting ontvangt geen beloning. Wel kunnen onkosten worden vergoed.