• Jona: van Ninevé naar Mosul - mee op reis. -39-

Organisator: Acteurs: Sander van Voorst, Jan Willem Drost Muziek: Gottfrid van Eck, Juul Beerda en Tessa Zoutendijk (op zaterdag)

Theaterbeleving van het verhaal van Jona. Jona moet als profeet naar de wereldstad Nineve. Als de inwoners niet anders gaan leven, stort de stad in. Nineve blijft overeind, maar Mosoel, zoals de stad nu heet, stort in. Is er nog een boodschap te brengen aan een stad in puin? Of…verkondigt die stad juist een boodschap?

 

In dit muzikaal theaterstuk van een uur komt de wereld van nu herkenbaar voorbij. De wereldstad Ninevé vertoonde heel wat trekken van de wereld van nu. Jona wordt door God naar die stad gestuurd om de inwoners te gaan vertellen dat ze anders moeten gaan leven, anders dreigt er een straf. Hij kan het niet. Pas als hij in Mosoel in geweest, zoals de stad vele eeuwen later heet, begrijpt Jona wat hij de stad had moeten zeggen. Met geweldige muziek van Gottfrid van Eck, Juul Beerda en Tessa Zoutendijk die al eerder furore maakten op dit festival!

 

 

 

 

 

 

 

 In 2016 lag Mosul in Irak hevig onder vuur – en ging uiteindelijk ook kapot. De stad Mosul is om het oude Nineve heen gebouwd. En over Nineve bestaat een Oud-Testamentisch verhaal waarin God die stad spaarde, ééns, toen die werd bezocht door de profeet Jona.  

Ninevé staat in dat verhaal symbool voor alles waarmee een mens op deze wereld verdeeldheid kan zaaien: macht, geld, mooie verhalen, onderscheid tussen ‘jij en ik’. 

 

• Geen wonder dat God een profeet naar de stad stuurt om die immense wereldstad aan te zeggen, dat ze zichzelf de vernieling in draaien. Het verhaal van de Toren van Babel klinkt er in mee, het verhaal van de uittocht – en ook het verhaal van ons leven nu.

Jona is niet zomaar de hoofdpersoon in een ver-wegverhaal, maar staat midden in onze werkelijkheid. Hij is universeel en we kunnen dan ook veel van onszelf in hem herkennen. Jona loopt rond en gaat op weg met onze vragen. Zo komt hij terecht in situaties, die enerzijds gekenmerkt zijn door kille berekening, anderzijds door warmte, mysterie, humor. En zowel het oude Ninevé als het hedendaagse Mosul blijken meer onze eigen omgeving te zijn dan we dachten. En dat wordt in dit totaaltheater zichtbaar en hoorbaar door middel van acteurs, tekst,  muziek, beeld en geluid. Heel verrassend. Soms lijkt het er op of je naar jezelf kijkt’.